loading...
حسابداری
توحید مشیری بازدید : 14521 سه شنبه 03 اردیبهشت 1392 نظرات (8)

 

برای اجرای تحلیل عاملی در spss18 به صورت زیر عمل می کنیم، البته در تمامی نسخه ها فرآیند تقریباً یکسان می باشد:

Analyze / Dimension Reduction / Factor

پنجره Factor Analysis باز می شود. متغیرهایی را که می خواهید خلاصه کنید، انتخاب و به کادر Variables منتقل نمایید. بر روی تب Descriptives کلیک کنید تا پنجره آن باز شود. گزینه های Univariate Descriptives (برای ارائه آمار توصیفی)، Ininial solution (برای ارائه اشتراکات اولیه، مقادیر ویژه و درصد واریانس های تشریح شده)، Coefficients (برای ارائه ماتریس همبستگی)، Reproduced (برای ارائه برآوردی از ماتریس همبستگی به دست آمده از عامل های استخراج شده توسط تحلیل) و KMO and Bartlett`s test of sphericity (برای اجرای آزمون بارتلت و KMO) را فعال نموده و continue را بزنید.

اکنون بر روی تب Extraction کلیک کنید تا پنجره آن باز شود. گزینه Scree pilot (برای ارائه نمودار اسکری) را فعال نمایید. در کادر  Extract مقدار Eigenvalue به صورت پیشفرض بر روی  1  قرار داده شده، که می توانید مقدار آن را تغییر دهید( مقدار ویژه یکی از ضوابط پر کاربرد در تعیین تعداد عامل ها می باشد، بسیاری از محققان از جمله کایسر مقدار ویژه  1  را مبنای تعیین تعداد عامل ها قرار می دهند). اگر می خواهید تعداد عامل ها از قبل مشخص باشد، گزینه Fixed number of factors را فعال کرده و تعداد مورد نظر را وارد نمایید و continue  را بزنید.

در ادامه بر روی تب Rotation کلیک کنید. در این پنجره گزینه Varimax را انتخاب نمایید و continue را بزنید. چرخش عاملی فرآیندی است برای تعدیل محور عامل به منظور دستیابی به عامل های ساده و معنی دار. ماتریس عاملی چرخش نیافته عامل ها را به ترتیب اهمیت آن ها استخراج می کند. اثر نهایی چرخش دادن ماتریس عاملی، توزیع مجدد واریانس از عامل های اولی به عامل های بعدی برای دستیابی به الگوی عاملی ساده تر و معنادارتر است. روش واریمکس یک روش پرکاربرد و مناسب در  انجام چرخش عاملی می باشد، در این روش ستون ها تا حد امکان ساده سازی می شوند.

بر روی تب Option  کلیک کنید و گزینه Suppress absolute values less than را فعال کنید و عدد 0.50 را وارد نمایید و continue را بزنید. انجام این کار باعث می شود در جدول ماتریس چرخش نیافته و چرخش یافته اعدادی که کمتر از  0.50  باشند حذف شوند، این کار تفسیر نتایج را راحت تر می کند.

اکنون بر روی  ok  کلیک کنید تا نتایج به دست آیند.

جدول Correlation Matrix همبستگی بین متغیرها را نشان می دهد. پیشنهاد می شود متغیرهایی که با سایر متغیرها همبستگی پایینی دارند، حذف شوند.

جدول Total Variance Explained  میزان اشتراکات و مقادیر ویژه را نشان می دهد. عواملی که مقدار ویژه آن بزرگتر از  1  باشد به عنوان عامل های نهایی انتخاب می شوند.

جدول Component Matrix بارهای عاملی(میزان همبستگی متغیرها با عوامل) را نشان می دهد. متغیرهایی که بار عاملی بالاتری دارند(بر حسب تجربه بسیاری از محققان بالای 0.50 باشد) در زیر یکی از ستون ها مشخص می شوند که نشانگر متعلق بودن متغیر به آن عامل می باشد. اگر هدف فقط تلخیص متغیرها باشد بهتر است نتایج از این جدول استخراج شود.

جدول Rotated Component Matrix ماتریس عاملی چرخش یافته می باشد. اگر هدف محقق تلخیص متغیرها به منظور دستیابی به متغیرهای جدید برای تحلیل های آماری بعدی باشد، بهتر است از این جدول نتایج استخراج شود.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط وحیده در تاریخ 1395/10/17 و 10:56 دقیقه ارسال شده است

سلام .ممنون خیلی عالی بود

این نظر توسط دریا در تاریخ 1395/10/13 و 17:54 دقیقه ارسال شده است

از مطلب بسیار مفید شما سپاسگزارم

این نظر توسط سارا در تاریخ 1395/01/20 و 16:40 دقیقه ارسال شده است

سلام.بسیار عالی بود
شما تحلیل آماری با لیزرل رو هم انجام میدید؟
ممنونمشکلکشکلک

این نظر توسط f_a در تاریخ 1394/05/06 و 14:49 دقیقه ارسال شده است

میشه زودی پروژمو ببین تا انجامش بدم . ممنون.

این نظر توسط sara در تاریخ 1394/02/31 و 17:35 دقیقه ارسال شده است

سلام خ.استم بپرسم شما تحلیل عاملی رو با نرم افزار sas هم انجام میدین؟ هزینه ش چقدر میشه ؟

این نظر توسط حسین در تاریخ 1393/09/06 و 10:03 دقیقه ارسال شده است

با عرض ادب و احترام
خانوم دکتر علی آبادی گفتند که از شما راهنمایی بگیرم
من از پرسشنامه ISM استفاده می کنم چندتا سوال داشتم اگه لطف کنید راهنمایی کنید: سوال اول: ورود اطلاعات پرسشنامه در SPSS چگونه است؟
سوال دوم: از تحلیل علملی باید استفاده کنم؟
سوال سوم:سوالات رو باید دسته بندی کنم و برای هر دسته بطور جداگانه تحلیل عاملی انجام دهم؟
متشکرم

این نظر توسط میلاد در تاریخ 1393/05/09 و 11:31 دقیقه ارسال شده است

سلام خیلی خوب و مفید توضیح داده بودید . فقط می خواستم بدونم اگر داده ها رو براتون ارسال کنیم هزینه اجرای تحلیل چقدر میشه؟شکلک

این نظر توسط سارا در تاریخ 1392/06/24 و 19:49 دقیقه ارسال شده است

سلام/ من داده هامو وارد نرم افزار spss کردم/ ولی تحلیل عاملی رو بلد نیستم انجام بدم/ خواستم سوال کنم شما برای انجامش چقدر هزینه می گیرید


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 25
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 182
  • بازدید ماه : 414
  • بازدید سال : 3,038
  • بازدید کلی : 181,708