loading...
حسابداری
توحید مشیری بازدید : 429 چهارشنبه 22 خرداد 1392 نظرات (0)

مشمولين مرحله اول

1.     كليه واردكنندگان

2.     كليه صادركنندگان

3.     كليه فعالان اقتصادي با مجموع فروش كالاها و ارائه خدمات بيش از سه ميليارد ريال در سال 1386 و يا بيش از يك ميليارد و دويست و پنجاه ميليون ريال در پنج ماهه اول سال 1387 (واحدهاي صنفي كه داراي شخصيت حقيقي بوده و تابع شوراي اصناف كشور مي‌باشند از اين بند شرايط مشموليت مرحله اول ثبت نام مستثني گرديدند)

تاريخ اجرا در مورد اين دسته از مشمولين: 1/7/1387

مشمولين مرحله دوم

كليه اشخاص اعم از حقيقي و حقوقي، صرفنظر از ميزان فعاليت، كه مشمول مرحله اول ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده نگرديده بوده‌اند، شاغل به فعاليت در هر يك از موضوعات مندرج در بند (الف) ماده (96) قانون ماليات‌هاي مستقيم (بجز فعاليت‌هاي معاف موضوع ماده 12 قانون ماليات بر ارزش افزوده) به شرح زير، مشمول مرحله دوم ثبت نام و اجراي اين نظام مالياتي مي‌باشند:

1.     كارخانه‌ها و واحدهاي توليدي كه براي آنها جواز تأسيس و پروانه‌ي بهره‌برداري از وزارتخانه‌ي ذيربط صادر شده يا مي‌شود؛

2.     بهره‌برداران معادن؛

3.     ارائه دهندگان خدمات حسابرسي، حسابداري و دفترداري و همچنين خدمات مالي؛

4.     حسابداران رسمي شاغل و موسسات حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي ايران؛

5.     ارائه دهندگان خدمات مديريتي و مشاوره‌اي؛

6.     ارائه دهندگان انواع خدمات انفورماتيك، رايانه‌اي اعم از سخت افزاري، نرم افزاري و طراحي سيستم؛

7.     متل‌ها و هتل‌هاي سه ستاره و بالاتر؛

8.     بنكداران، عمده فروش‌ها، فروشگاه‌هاي بزرگ، واسطه‌هاي مالي، نمايندگان توزيع كالاهاي داخلي و وارداتي و صاحبان انبارها؛

9.     نمايندگان موسسه‌هاي تجاري و صنعتي، اعم از داخلي و خارجي؛

10. مؤسسات حمل و نقل موتوري و باربري داراي مجوز از مراجع ذيربط، زميني، دريايي و هوايي باربري (به استثناء واحدهايي كه صرفاً به امر حمل و نقل مسافر اشتغال دارند)؛

11. مؤسسات مهندسي و مهندسي مشاور؛

12. مؤسسات تبليغاتي و بازاريابي.

موديان مشمول مرحله دوم ثبت نام و اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده، مكلف به اجراي كليه مقررات وتكاليف قانون ماليات بر ارزش افزوده، از جمله صدور صورتحساب، محاسبه، درج و وصول ماليات بر ارزش افزوده و عوارض متعلقه و همچنين تسليم اظهارنامه و پرداخت ماليات و عوارض متعلقه به صورت دوره‌اي، از تاريخ اول مهر ماه سال هزار و سيصد و هشتاد و هشت مي‌باشند

مشمولین مرحله سوم

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که براساس شرایط مراحل اول و دوم ثبت نام ، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده اند ، در صورتی که در سال ۱۳۸۷ یا ۱۳۸۸ مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات ( غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف ) آنها سه میلیارد ریال و بالاتر می باشد ، مشمول مرحله سوم ثبت نام و اجرای قانون خواهند بود.

اشخاصی که شاغل به فعالیتهای صرفاً معاف موضوع ماده  ۱۲  قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشند و همچنین اشخاص حقیقی مشمولین بندهای ب  و  ج  ماده ۹۶  قانون مالیاتهای مستقیم که به صورت صنفی فعالیت و تابع شورای اصناف کشور هستند ، از ثبت نام در این مرحله مستثنی خواهند بود.

اشخاص مزبور مکلفند به هنگام خرید کالا و خدمات از مؤدیان مشمول و ثبت نام شده در این نظام مالیاتی ضمن دریافت صورتحساب ، مالیات و عوارض متعلقه را به آنها پرداخت نمایند.
مؤدیان محترم مشمول مرحله سوم ثبت نام و اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ اول فروردین ماه سال هزار و سیصد و هشتاد و نه ، مکلف به اجرای کلیه مقررات و تکالیف قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله صدور صورتحساب ، درج و وصول مالیات و عوارض متعلقه و همچنین تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات و عوارض در مهلت مقرر می باشند .

مشمولین مرحله چهارم

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول ، دوم و سوم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده‌اند، در صورتی که شاغل به فعالیتهای موضوع بند «ب» ماده ۹۶ قانون مالیاتهای مستقیم به شرح ذیل باشند، با هر میزان فروش یا درآمد مشمول مرحله چهارم ثبت نام، آموزش و اجرای قانون خواهند بود.

1.     صاحبان کارگاه های صنعتی (اعم از صنفی و غیر صنفی که دارای حداقل برق سه فاز ۵۰ آمپر باشد)؛

2.     فروشندگان طلا و جواهرو سایر فلزات زینتی (شامل پلاتین و نقره)؛

3.     فروشندگان آهن‌آلات و سایر فلزات؛

4.     صاحبان تالارهای پذیرائی و رستورانها؛

5.     صاحبان متل و هتل‌های یک و دوستاره و هتل آپارتمان؛

6.     صاحبان نمایشگاهها و فروشگاههای خودرو و بنگاه معاملات املاک؛

7.     صاحبان تعمیرگاههای مجازخودرو؛

8.     چاپخانه‌داران ؛

9.     صاحبان دفاتراسناد رسمی؛

10. صاحبان مراکز ارتباطات رایانه‌ای، دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و آژانس‌های پستی) و دفاتر خدمات دولت الکترونیک (پلیس+۱۰ )و دفاتر خدمات الکترونیک شهر؛

11. صاحبان دفاترخدمات مسافرتی و جهانگردی؛

12. صاحبان سینماها، تماشاخانه‌هاو مکانهای تفریحی و ورزشی.

اشخاصی که شاغل به فعالیتهای صرفاً معاف موضوع ماده«۱۲» قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند و همچنین اشخاص حقیقی مشمولین بند «ج» ماده ۹۶ قانون مالیاتهای مستقیم که به صورت صنفی فعالیت و تابع شورای اصناف کشور هستند، از ثبت نام در این مرحله مستثنی خواهند بود. اشخاص مزبور مکلفند به هنگام خرید کالا و خدمات از مودیان مشمول و ثبت‌نام شده در این نظام مالیاتی ضمن دریافت صورتحساب، مالیات و عوارض متعلقه را به آنها پرداخت نمایند.

مؤدیان محترم مشمول مرحله چهارم ثبت‌نام و اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ اول مهر ماه سال هزاروسیصدوهشتادونه، مکلف به اجرای کلیه مقررات و تکالیف قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله صدور صورتحساب، درج و وصول مالیات و عوارض متعلقه و همچنین تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات و عوارض در مهلت مقرر می‌باشند.

مشمولین مرحله پنجم

همه اشخاص حقوقی که تاکنون و براساس شرایط مراحل اول ، دوم ، سوم و چهارم ثبت نام ، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نشده اند در صورتی که در هر یک از سال های 1387 ، 1388 یا 1389 مجموع فروش کالاها و ارایه خدمات ( غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف ) آنها یک میلیارد ریال و بیشتر باشد مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون خواهند بود.

همچنین همه اشخاص حقوقی که امسال یا قبل از سال 1390 ایجاد ، تاسیس و به ثبت رسیده اند یا می رسند و حائز شرایط مذکور نشده اند ، در صورتی که مجموع فروش کالا و ارایه خدمات ( غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف ) آنها در سال 1390 یا سال های بعد ، به یک میلیارد ریال و بیشتر برسد ، از نخستین دوره مالیاتی بعد از رسیدن به آستانه مذکور ، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون خواهند شد.

اشخاص حقوقی که صرفا به فعالیت عرضه کالا و ارایه خدمات معاف موضوع ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده اشتغال دارند ، از ثبت نام و اجرای قانون در این مرحله مستثنی هستند.

اشخاص حقوقی مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ 1/7/1390 مکلف به اجرای کلیه تکالیف و مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله صدور صورتحساب، درج و وصول مالیات و عوارض متعلقه و همچنین تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات و عوارض در مهلت مقرر می باشند.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 25
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 154
  • بازدید ماه : 386
  • بازدید سال : 3,010
  • بازدید کلی : 181,680